Az Opinel sztori

Franciaországról az átlag európai ember szinte szinonimaként emlegeti a borokat, második helyen a méltán híres sajtokról beszél, majd a technikában jártasabb a Concorde repülőt, s talán az ország egyik büszkeségét, a nagysebességű TGV szuperexpresszt hozza fel példaként, pedig a francia ipar nemcsak a komoly műszaki fejlesztések terén, a gasztronómiában illetve a turizmusát tekintve nagyhatalom, hanem a kisipart tekintve is az európai kultúra egyik alappillére.

Franciaországról az átlag európai ember szinte szinonimaként emlegeti a borokat, második helyen a méltán híres sajtokról beszél, majd a technikában jártasabb a Concorde repülőt, s talán az ország egyik büszkeségét, a nagysebességű TGV szuperexpresszt hozza fel példaként, pedig a francia ipar nemcsak a komoly műszaki fejlesztések terén, a gasztronómiában illetve a turizmusát tekintve nagyhatalom, hanem a kisipart tekintve is az európai kultúra egyik alappillére.

„Ha a kések világában csak egy csöppet is jártas barátunkat kérdezünk egy márkáról, szinte biztos, hogy először az Opinel nevét halljuk viszont. A cég által gyártott termékeket minden francia sajátjának érzi, s ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a francia nyelvben az összes zsebkést opinelnek nevezik.”

A napjainkra már patinássá érett céget Joseph Opinel alapította 1890-ben, a gyönyörű fekvésű, Alpoktól körülölelt Saint-Jean-de-Maurienne falucskában. Mint nagyon sok más, európai társa – gondoljunk akár a messzi északon alapított, norvég Helle cégre – a környékbeli földművesek tapasztalatait felhasználva először hobbiként, majd alaposan elsajátítva a mesterség minden csínját-bínját már hivatásszerűen űzte a késkészítés szakmáját.

„Joseph nemcsak – a mára már világhírű – vállalat alapjait rakta le, hanem a napjainkig használt rendszert is felállította, mely szerint a modellek azonosítói számok, pontosabban méret szerint 1-től 12-ig terjedő skálán osztályozott darabok, a kések tervezésekor számos ötletet, gyakorlati tanácsot kapott a helybeli pásztoroktól, a penge formáját, vastagságát, a markolat kialakítását tekintve.”

Miután a termék gyártásra kész állapotba került, s néhány prototípus is bizonyította használhatóságát az életben, minden feltétel adott volt a mai napig tartó sikertörténet beindításához. Joseph 1909-ben választotta termékei védjegyéül a koronára felesküdő kezet, talán azért, mert ebben az időszakban a royalizmus egy békés, csendes nosztalgiával való tisztelgéssé, emlékezéssé szelídült a forradalom előtti időkre. Persze nem szabad elfelejteni, ez egyben kifejezi az ország iránti – Európában kevéssé népszerű – hazafias elkötelezettségét. Ez a lógó azonban a legkevésbé sem zavarta azokat az olasz és svájci vásárlókat, akik körében az Első Világháború kitöréséig rendkívüli népszerűségre tett szert az Opinel.

Később az olaszok a háborús szembenállás miatt bojkottálták a megrendeléseket, de ezek a békeszerződések megkötése után lassan a régi kerékvágásba zökkentek vissza. A sikerektől felbuzdulva, illetve a vele járó jókora anyagi háttér támogatását élvezve Joseph Opinel megújult erővel vetette magát egy korszerű, nagyobb kapacitású gyár létrehozásába. Immáron az üzletben két fiának, Marcelnek és Leonnak támogatását is élvezte, így 1920-ban ünnepélyes keretek közt tudták megnyitni Chambéryben a cég legújabb fellegvárát. A vállalat a második világháborút viszonylag zökkenőmentesen vészelte át, de a lőporos időszakban sem pihentek egy percig sem. Tudták jól, s saját tapasztalataikból már felismerték, hogy a háború végeztével az újjáépítéshez, valamint az egyéni megrendelők igényeihez messzemenőleg igazodva valami újdonsággal kell előrukkolniuk, ha nem akarnak lemaradni a könyörtelen piaci versenyben. Tervezőik éjt nappallá téve törték a fejüket, hogyan és milyen technikai újítással vértezhetnék fel az Opinel már hagyományossá vált forma- és funkcióvilágát, szem előtt tartva a gyárthatóságot és eladhatóságot egyaránt. Zseniálisan egyszerű, könnyen előállítható és az árra érzékeny vásárlók számára is szinte észrevehetetlen, de forradalmi változást jelentett az 1955-ben debütált Opinel kések mindegyikére jellemző, tökéletesen egyedi és rendkívül egyszerű rögzítőgyűrű megjelenése.

„A gondos edzési munkálatoknak köszönhetően a penge eléri az 56 rockwell keménységet, melyet szigorúan ellenőriznek az üzemben, összeszerelés előtt. Az Opinel késpengék szénacélból készülnek, ezért használatuk során óvni kell őket a nedvességtől, ez csak annyit jelent, hogy tisztítás után szárazra kell törölni őket, vagy hosszabb pihentetés esetén vékonyan be kell olajozni a penge felületét.”

A fejlesztés természetesen nem állt meg ebben a szakaszban. Vásárlói visszajelzések, saját tapasztalatok alapján a gyűrűt még tovább tudták fejleszteni. Mivel kezdetben a késeket csak nyitott állapotban lehetett rögzíteni, felmerült az igény a mai kések mindegyike jellemző, zárt helyzetben is biztonságosan viselhető tulajdonságra. Ugyancsak az ötvenes évektől kezdődően kezdték bővíteni a markolatanyagok palettáját: napjainkra több száz, – s talán nem könnyelműség azt állítani, több ezer színű, alakú és anyagú késből tudunk válogatni. Ennek köszönhetően biztos nem fogunk még egy, ugyanolyan kialakítású modellel találkozni az esztendők során. Ez nem utolsósorban egyszerű, de nagyon hatásos módja annak, hogyan lehet a piac számára egyedi, de mindenki számára elérhető kést készíteni.

Visszatérve a markolatanyagokra, a leggyakrabban használt faanyagok közül kiemelnénk a tölgyet, a kőrist, a bükköt, a vadcseresznyét, az olajfát, a szilfát, de olyan egzotikus anyagokat is felhasználnak, mint a Közép- Amerikából importált bubingát, vagy a Hondurasban őshonos palissandre-t (purple wood). A hetvenes évek óta a markolatanyagok formáját teljesen automatizált gépsorok adják, de az itt elkészített darabok közül a nemesebbeket kézzel továbbfaragják. A penge gyártásában csak az automatizálást követően szereztek be 120 tonnás nyomóerejű présgépet: ennek segítségével vágják ki a lemezből a késpengét, illetve ütik be a céglogót. Az ezt követő edzési eljárások a hagyományokat követik, egyetlen érdekesség, hogy a hőkezelés során mind a három hűtési technikát alkalmazzák: olaj, víz illetve levegő hűtőközeget is.

[galeria]

„1985-ben a londoni Victoria és Albert múzeumok közös kiadványában a világ száz legszebb terméke közé választotta az Opinel késeket, minden bizonnyal az alapító, Joseph Opinel leszármazottainak legnagyobb megelégedésére. A kitüntetettek között van a Coca-Cola klaszszi kussá vált, formás üdítős üvege, a Dr. Martens bakacs, büszkék arra is, hogy a franciaországi „Révai Nagy Lexikonának számító Larousse-ba is bekerültek. A cég saját múzeummal is büszkélkedhet, melyet érdemes megkeresni Saint-Jean-de-Maurienne faluban.”

Általánosságban az Opinel késekre jellemző, hogy igaz rájuk a mondás: az a termék, amelyik funkciójában helyes, formáját tekintve is biztos, hogy szép. A francia cég az egyedülálló markolat kínálatot tekintve azokra a vásárlókra is gondolt, akik gyűjtői szándékkal veszik a késeket, nem elsősorban használatra. Tudunk olyan gyűjtőről is, aki több ezer (!), különböző évjáratú, nagyságú és díszítésű Opinel kést tudhat magáénak.

Kétségtelen, hogy ízig-vérig francia vérvonal jellemzi a késeket, melyek könnyed formájukkal, természethez közeli kisugárzásukkal s nem utolsó sorban barátságos árukkal varázsolják el a vásárlót, így nem csoda, hogy a világon mintegy 40 millió darab talál gazdára évente, ami a késpiac egészét tekintve tekintélyes szám. Képviseletük és márkaboltjaik a világ minden kontinensén és régiójában is megtalálható. Jómagam is találkoztam tavaly nyáron a Szaharában barangolva beduinokkal, akik közül az egyik Opinel kését büszkén mutatta, s rögtönzött előadásában bizonyította, mennyire élesre fente a pengét: alkarját kezdte borotválni, a többiek hangos tetszésnyilvánítása mellett, majd összecsukta a kést, és turbánja ráncai közé rejtette.

A francia elegancia és tervezés méltán világhírű igényességét az Opinel cég tervezői által csak öregbíti. Nem csoda, hogy a francia nyelvben a zsebkésre is csak egyetlen szó létezik: „opinel”. Ismerve a termékpalettát, bizony van is mire büszkének lenni, hiszen a világon mindenütt találkozhatunk egy-egy darabbal még az Isten háta mögötti helyeken is. Ez nemcsak azt bizonyítja, hogy a cég termékei a gyakorlati életben is megállják a helyüket, hanem egyben azt is, az áruk sem csillagászati. Kellemes meglepetés éri azokat is, akik nem saját használatra, sőt nem is „használatra”, inkább gyűjtői modellnek vagy akár dísznek szánják az egyszerű, de hatásos technikai megoldásairól is ismert márkát. Bátran válogathatunk a több ezer különböző típusból, hiszen elképzelhetetlen, hogy ne találjuk meg szívünkhöz a legközelebb álló mesterművet.

Czurkó István

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

seventy two − = sixty seven