Az előző számban már említettük a fegyvervésnöki alaptechnikákat melyek elvégezhetők: géppel, kézzel, illetve ezek kombinációjával. A gépi gravírozás szép is, pontos is, viszont sokszor találkozhatunk megrendelővel aki vésnökkel finomíttatja át a fegyverét. Ez a rész most csak a kézimunkával, a kézi fegyvervéséssel foglalkozik.
Fegyvervésnöki eljárások, technikák…
Az előző számban már említettük a fegyvervésnöki alaptechnikákat melyek elvégezhetők: géppel, kézzel, illetve ezek kombinációjával.
Fegyvervésnöki eljárások, technikák…
A gépi gravírozás szép is, pontos is, viszont sokszor találkozhatunk megrendelővel aki vésnökkel finomíttatja át a fegyverét. Ez a rész most csak a kézimunkával, a kézi fegyvervéséssel foglalkozik.
A kézimunka óriási előnyei: az egyediség, a pontosság, és a gépi munkával összetéveszthetetlen kreativitás. Az egyedi kézimunka önmagáért beszél, hiszen a megrendelő vágya-álma, és a vésnök által megvésett végtelennek tűnő kombinációknak csak a képzelet szabhat határt. Ha megvan a szabadon felvázolt elképzelés: kezdődhet az alkotómunka. A vésnök kínosan ügyel a legapróbb részletekre melyek felülete akár pár négyzetmilliméter csupán. Pl. egy akantuszlevél cizellálása során – ami az arabeszk-minta alapformája – akár egy levélkén 20-30 vagy több kézzel vésett vonal található. Ezeket a parányi felületeket csak maximális odafigyeléssel, precízen, és pontosan lehet kidolgozni, és ami nagyon fontos ; itt nem lehet rontani, téveszteni!! A fegyvervésnök alkotás közben szinte egyszerre koncentrál : a vésendő mintára, a minta melletti közvetlen felületekre, illetve sokszor tekinti át az egészet. Erre azért van szükség, hogy az egész vésett felület homogén, egyforma mélységű, és finomságú legyen, ne legyen eltérés sem stílusban, sem ennek kidolgozásában; ergo a harmóniára törekszik… Maga a fegyvervésnöki eljárás alapja leegyszerűsítve: ami alul van az fekete, ami felül az fehér, ami pedig a kettő közt van: az maga a remekmű. Minél finomabb a kidolgozása, minél több féle profilú vésőt használunk, annál szebb és pontosabb a kész véset. A vésett felületekben, és felületeken a fény különböző módon törik meg, melyeket egy grafikai egésznek vizionáljuk. Ezeket a nagyon parányi felületeket és a rajta lévő apró vonalkákat, csak 10-20-szoros nagyításban láthatjuk, melyek milliméterenként akár tucatnyi is lehet. Mivel az acél a végső csiszolás után „fehér”, a vésett részek pedig a barnítás miatt „feketék”: a kontrasztok játékával így érhetjük el a kellő hatást. A fény megtörése pedig annál látványosabb minél kisebb felületen, minél több a vonalak összessége a vésett ábrában.
[galeria]Az alapvető ismertetés után tekintsük át a stílusokat. Több stílus is létezik mely lehet egy, illetve több irányzat kombinációja egy adott vadászfegyver díszítésére. A két legismertebb és legtöbbször alkalmazott a finom-, és a mélyvésés.
A finomvéset jellemző vonásai hogy alig (~0,3 – 0,5 mm-ig) mélyített, gazdagon cizellált a díszítések inkább a finom vonalak összességéből és ezek kereszteződéséből (sraffozás) tevődnek össze.
A finomvésés terén megálmodtam egy új formavilágot, amit „Hungaro-véset” néven tettem ismertté. A Hungaro-stílus lényege, hogy a hazánkban található növényvilágot alkalmazom mint díszítő ornamentikát, ennek köszönhető hogy 2008-óta Hungarikum-jelölt lettem. Ez teljesen eltér a több száz éve megszokottá vált fegyvervésnöki alapmotívumoktól melyek a tölgylevél, az arabeszk, az ó-német,és a barokk-stílus.
A mélyvéset jegyei, hogy a közök (~1,0 – 1,5 mm-ig) mélyen ki vannak vésve, így markáns és kellő kontrasztot ad a figuráknak, díszítő-ornamentikáknak. A kidolgozások itt is a megfelelő vonal sűrűséggel készülnek, ezek határozzák meg az árnyékokat, tónusokat. Ezt az eljárást sokszor összetévesztik a relief (más néven dombor-, 3D-, plasztik-, stb.) véséssel ezt a későbbiekben részletezni fogom.
A mintázatok – ornamentikák – alapformáit a növények világából merítik a vésnökök melyek az akantusztól az iringón át a tölgylevélig szinte bár mi lehet. Az európai vésnökök ezeket használják a legtöbbet, viszont a safari-fegyvereken megtalálhatóak az egzotikus növények, fák kifogyhatatlan kombinációi.
A relief-véset jellemzője a majdnem valósághű ábrázolásmód. A kidolgozott relief-véset akár 2,5-3,0 (!) mm mélyen van kivésve, a figurák szinte „megfoghatóan háromdimenziósak” visszafogottan cizellált, a vonalakból csak annyi van amennyit a természetben is megtalálunk a figurán. Sajnos ezt a technikát nem minden vadászfegyver bascule-szerkezete engedi az anyagvastagsága miatt!
A Bulino-stílust talán egyszerű megfogalmazni, de elkészíteni szinte a legnehezebb alkalmazott vésnöki eljárás. Maga a kész kompozíció egy vízió, érzéki csalódás mely milliónyi pont és/vagy vonal keveréke. Mikroszkóp alatt készül kb. 10-20 szoros nagyítás alatt. Az elkészítés nehézségét már a tengernyi – változó mélységű – apró pontocska megfelelő helyre tétele is magasra teszi, de itt van még egy lényeges momentum ami miatt csak kevesen művelik. Az hogy itt tévedni nem lehet, mert ha javítani kellene akkor a precízen polírozott-előkészített felületet újra kellene csiszolni. Ez pedig sok-sok munkaóra lenne…
Írta és fotó: Fodor Zoltán – Fozola fegyvervésnök – www.fozola.hu
Következő rész finiselés, nemesfém beültetés…